Hjerne pauser
I en af vores undervisningsgange lærte vi om sammenhæng mellem læring og bevægelse.
Børn bevæger sig mindre og mindre, og det har en konsekvens.
Børnene kan få en dårlig motorik. Den manglede motorik gør at børnene bliver
hæmmet på områder såsom fx at komme hurtigt i tøjet når de skal ud og lege på
legepladsen.
Det kan skabe problemer hvis de kommer for sent ud på
legepladsen, da de fleste børn vil være i gang.
For de lidt større børn/skolebørn kan konsekvensen være at
de har svært ved at indlære. De kan have svært ved at styre blyanten fx ved de
holder for hårdt på den så de laver hul på papiret eller at de ikke kan holde
på den overhovedet.
Læring fremmes bedst, hvis den fysiske aktivitet er
udfordrende, varieret og indebærer succesoplevelser. Fysik aktivitet forbedrer
kognition, hjernens evne til at få ting til at hænge sammen. Hjernen er ikke en statisk
størrelse. Den er plastisk og ændrer sig livet igennem. Hjernen bliver hele
tiden påvirket og forandret, alt efter hvad livet udsætter os for. Pædagogernes
opgave i skoler er at de kan de tilbyde en lang række varieret veje til
undervisning med fokus på at øge elevernes læringsbytte. Det kan vi ved fx at
bruge hjernepauser(Brain Breaks). Gennem vores viden omkring hjernepauser kan vi hjælpe
børnene med at give dem mere reel læringstid. Vi skal som leder(pædagog) sørge for vi er
faglig dygtige, og vi har investeret i at skabe gode relationer og levere en god
klasseledelse, hvor vi kan motivere, involvere og engagere dem.
En anden del af pædagogernes job er at have et samarbejde
med lærerne, hvor vi for læring og bevægelse ind i undervisningen. Her er der
ikke kun tale om idræt, men om at vi har disse ”breaks” ind i undervisningen.
Dette gøres med afsæt i viden om sammenhængen mellem hjerne, krop, bevægelse og
læring.
Dette oplæg vil omhandle Brain Breaks, som er et pædagogisk begreb der indebærer korte lege og bevægelsesaktiviteter. Det nyttige ved Brain Breaks er at de kan inddrages på alle tidspunkter i løbet af dagen. Aktiviteter fremmer børnenes læring, og der er en tydelig sammenhæng mellem motorik og koncentrationsevne. Brain Breaks kan også omtales som hjernepauser og de kan bruges i alle typer undervisning og det har vist sig at hjernepauserne har samme effekt ved møder og kurser for voksne. Hjernepauserne stimulere deres kreativitet og styrker deres innovative kompetencer. Brain Breaks adskiller sig fra BIU aktiviteter, som er bevægelser i undervisningen. Sat i forhold til BIU behøver Brain Breaks ikke at have et fagligt sigte for bagtanken er bare at øge koncentrationen i løbet af en skoledag.
Brain Breaks er blevet centralt i skolen på grund af den nye skolereform. Det er nu pålagt skolesystemet, at elever skal have 45 minutters idræt om dagen. Denne idræt kan f.eks. findes i Brain Breaks hvis lærer ønsker at benytte metoden.
Brain Breaks er altså hjernepauser der booster læring, samt får kroppen igang i løbet af en ellers stille siddende dag. Vigtigheden kommer til udtryk gennem dette citat af hjerneforsker Kjeld Fredens:
”Det er vanvittigt at tro, man kan sidde på sin flade og lære noget”
Bevægelse skal altså på dagsordenen for det skaber øgning for læringsudbyttet.
Vi har på klassen formet diverse aktiviteter, som vi afprøvede på hinanden. En af opgaverne lød på at skabe BIU for en 3. Klasse i matematik. Vi lavede en tabelleg for mindst 10 personer, som skulle vare 10-15 minutter. Fordi dette er BIU, så skulle der være et lærerigt sigte i legen. Tabellen skulle trænes samtidig med at vi havde det sjovt og var i bevægelse. Samtidig med at denne aktivitet skaber noget indbyrdes i klassen, så skaber vi bevægelse i stedet for at falde helt sammen under undervisningen. Aktiviteten havde den rette effekt.
Vigtigheden af bevægelse i skolen og diverse andre steder kommer til udtryk gennem dette citat af forsker Mia Keinänen:

Så det er bare på med de kreative briller og starte med at skabe dine egne brain breaks og BIU for nu ved du hvor essentielle begreberne er for dagligdagen og din kognitive tilgange til skolen.
See y´all soon :D
Super fint blogindlæg!
SvarSletHer viser I stor viden omkring emnet og det underbygges med forskellige teoretikeres indspil. (husk kilder!) I får sat emnet i fin relation til pædagogernes nye rolle i "den nye folkeskole" og I supplerer med egne bud på konkrete aktiviteter.
Jeg ser gode muligheder for jer pædagogers rolle i folkeskolen - Hvis I vil, kan det jo sagtens blive jeres spidskompetence at udvikle og gennemføre fede brain breaks kombineret med jeres gode fornemmelse for hvornår børnene har behov for et break!