onsdag den 24. juni 2015

Stjerneløb


Beskrivelse

Vi har lavet et stjerneløb som en del af vores modul beståelse, som vi har afprøvet på vores klassekammerater. 

De bliver delt op i 3 hold med 6 personer, holdene følges ad til hver post og kæmper mod hinanden.

1. Spørgsmåls stafet: Deltagerne skal stå på en række og skiftes til at løbe op og svare på et spørgsmål, derefter skal personen løbe bag køen og den næste løber op. Man må gerne få hjælp fra sit hold hvis man ikke kan svare på spørgsmålet, men så skal man løbe tilbage til køen og spørge. Hvis man ikke kan svare, skal man løbe tilbage til køen, så næste kan komme op.  Det gælder om at svare rigtigt på flest spørgsmål, man skal igennem alle 18, kan man ikke svare må man sige pas.

2. Planken: Man skal stille sig tilfældigt på en planke uden at snakke, og derefter bliver de bedt om at stille sig op efter sko størrelse (Størst-mindst og omvendt), alder(ældst-yngst og omvendt), fødselsdato, højest-lavest, lavest-højest, husnummer, fødselsmåned, antal søskende. De skal igennem disse 10. Så skal de rokere rundt uden at falde ned af planken. Falder man ned, går man videre til næste ’’udfordring i legen’. Det gælder om at kunne gennemføre flest.

3. To&to: Man skal være bundet sammen to og to ved fødderne, og så skal man igennem en ”forhindrings bane”, med zigzag igennem kegler, og under et reb, når man er nået til enden af banen skal man spise en skive rugbrød, når man har gjort dette får man en fodbold, som skal dribles med tilbage igennem banen inden man skifter med de to næste i rækken. Her gælder det om at være hurtigst færdig.

3 i én: I denne aktivitet har vi 3 små aktiviteter
4. Hulahopring: Man skal stille sig op i en rundkreds med hinanden i hænderne, derefter skal man fører en hulahopring hele vejen rundt til den ender hvor den startede 3 gange i træk. Det gælder om at blive hurtigst færdig.
5. Mix and match: Man skal matche små kort med teori med hinanden på 3 minutter. Den der har flest matchede kort vinder. Man skiftes til at to kort, og det går på tur.
6. Ballonleg: Hvert hold får 10 balloner, med tal fra 1-10. Det gælder om hurtigst muligt at få pustet ballonerne op og sat dem i rækkefølge. Vi tager tid på hvor længe det tager for dem, og skriver det ned.

7. Krops leg: 6 små opgaver hvor bestemte krops dele skal røre gulvet. Der gives 1 minut til at finde frem til en løsning. Stillingerne skal holdes i 10 sekunder. Holdkaptajnen fra hvert hold styrer de andre, da de ikke må snakke til hinanden.








Legeskabelon og organisations cirkel brugt på aktivitet 


Organisations Cirkel

Rekvisitter - Plastik fodbolde - Evt. En planke - Kegler- Balloner ca. 30 - Hulahopring - Rugbrød til 18- Reb- Tynd snor (Garn)- Sprit tus

Område
Vi vil bruge fodboldbanen udenfor, hvor der er massere af plads. Bliver der meget regn kan vi trække aktiviteten indenfor i hallen, her er der dog mindre plads, men så må vi justere på de antal gange man skal gøre de forskellige ting, så det kommer til at passe med tiden, samtidig kan vi ikke gøre aktiviteterne klar inden, da der er for lidt plads til alle aktiviteterne på en gang.

Deltagere
Vi har lavet 3 lige store grupper på 8 i hver, men møder alle ikke op må vi lave 2 store grupper

Andet
Vores aktivitet er udenfor på græs, og så skal vi selvfølgelig tage højde for, hvis der har regnet om natten/morgen, så kan der være glat og mudret. Sker det, kan vi justere vores aktivitet i forhold til at rykke den indenfor.
I vores aktivitet skal man også spise en skive rugbrød, her skal vi sikre os at alle kan tåle det, ellers må rugbrøden erstattes med f.eks. et æble eller en banan.

Betingelser
Er vores aktiviteter for nemme må vi justere dem ved at gøre afstanden længere eller kortere tid, lave flere spørgsmål, sværere spørgsmål, tage flere omgange osv.







Legeskabelon
Social udvikling/læring – De skal samarbejde i gruppen under hele vores aktivitet, de skal lytte til hinanden, for at kunne klare forskellige opgaver og de skal kunne lytte til os omring regler.

Emotionel udvikling/læring – De kommer forhåbentlig til at opleve glæde og begejstring, da aktiviteterne er sjove i sig selv. Nogle af opgaverne vil også være udfordrende. Vinderen i vores aktivitet vil opnå selvtillid og selvværd.

Kognitiv udvikling/læring – De kommer til at løse problemer i form af spørgsmål og vendespil og de skal forstå og handle efter de regler som vi har lavet. De skal også tænke og handle taktisk f.eks. i vores 3 i én leg.

Fysisk udvikling/læring – De får øvet grundbevægelsen at løbe og de kommer til at bevæge sig på mange forskellige måder. For nogle vil der måske også være nye bevægelser (Hulahopring, to&to, planken og krops leg)

Sansemotorisk udvikling/læring – De kommer til at opleve  berørings sansen, syns sansen, muskel-led sans, vestibulær sansen. De kommer til at gøre erfaring med lege og bevægelser der stimulere sanserne forskelligt. De skal bruge deres balance i krops legen og planken. 


Evaluering

Til evalueringen fik vi at vide at legen var virkelig sjov og at det var nogle gode og kreative lege. Vi fik at vide at vi var godt forberedt, eftersom at vi havde skrevet vores regler ned på papir, og banene var opstillet inden resten af klassen kom, det gjorde at stjerneløbet gled lettere. Derudover var vores planke rigtig sjov, men det vi kunne have gjort bedre, var at tjekke om rækkefølgen de stod i var rigtig. Vi skulle måske have taget en leg hver, som vi skulle forberede os på, da der under aktiviteten opstod forvirring omkring reglerne blandt os i gruppen. Vi synes selv at aktiviteten gik godt, og man kunne se at klassen havde det sjovt. Vi skulle måske have prøvet at stille banen op dagen før, og gennemgå aktiviteterne en efter en, hvor vi læste reglerne højt. Alle fra klassen mødte ikke op, så vi kunne ikke danne de 3 hold som aftalt, men vi justerede i aktiviteten og lavede to hold istedet. Det betød så bare, at en af vores aktiviteter ved navn ''Hulahopring'' ikke kunne bruges. 


5 kommentarer:

  1. Aktiviteten var veltilrettelagt og godt gennemført. Det var nogle sjove, udfordrende og forskelligartede aktiviteter i havde planlagt.

    I var udfordrede på antal deltagere og det gjorde at I hurtigt måtte genoverveje hvordan den skulle organiseres. I løste det på en rigtig fin måde. Hvis ikke I havde sagt noget, så havde vi aldrig opdaget jeres udfordring!
    Aktivitet gled godt, I var gode til at afvikle aktiviteterne hurtigt uden for meget ventetid. I havde nogle fint definerede roller hver i sær, så man følte at der var styr på hvad der skulle til. Der lå meget arbejde forud – laminerede kort, indkøbte balloner, rugbrød osv. Og aktiviteterne var sat op inden vi gik i gang. Det er sådan nogle ting, der tæller! Der var dog enkelte gange, hvor I internt i gruppen ikke var helt enige om regler osv. Et fif kan være at I afprøver aktiviteterne inden, så I ved hvilke ”faldgrupper” der kan være ELLER at I kun er én dommer (og de andre tier, selvom de ikke er helt enige i beslutningen :o)).

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt med billeder - det giver et rigtig godt indtryk af dagen og de forskelligartede aktiviteter.

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Organisationscirklen: Fint billede på hvorledes aktiviteterne kunne justeres. Dejligt at I har indsat modellen. (Henvis gerne til kilden.)

    Legeskabelonen: Gode betragtninger, der viser hvor mange kvaliteter jeres aktivitet egentlig har. I det sammenskriv jeg har fået kombinerer slutteligt med nogle elementer fra ”de seks” principper. Det er super godt. Dette kunne have været tydeliggjort endnu mere – evt. med tydelig henvisning til principperne.

    SvarSlet
  4. Rigtig fin evaluering – indeholder både egne erfaringer og den feedback i fik fra deltagerne.

    SvarSlet