onsdag den 3. juni 2015

Play day

Vores første blogindlæg handler i dag om store legedag på Gl. Lindholm skole hvor vi har fået til opgave at skabe inklusion mellem de ældste børn i børnehaven og 0. klasse. Opgaven lyder på at der skal skabes trygge omgivelser for de børn som skal starte i skole, så børnene oplever kendte ansigter efter sommerferien.  
Hver gruppe skal lave en leg. Vi har valgt legen Kluddermor, legen går ud på, at børnene skal kludrer sig sammen, og så er der én af børnene som skal kludrer de andre børn fri.

I dag har vi sat legen kluddermor ind i Smttemodellen, som er en didaktisk model. Modellen fungerer lidt som en ''huskeseddel''. Det man har bestemt sig for skal gerne føre hen til målet/visionen. 





Her er vores ide til at sætte Kluddermor ind i smttemodellen. 


Målgruppe 
  • 5-6 år

Sammenhæng

  • Grunden til at vi har valgt legen Kluddermor, er fordi vi har fået til opgave at skabe inklusion ude på Gammel Lindholm Skole for børnene i alderen 5-6 år. Legen opfyldte alle elementerne fra legeskabelonen (Legeskabelonen bliver uddybet i vores næste blogindlæg) så derfor var den selvfølgelig oplagt at bruge. 

  • En af deltagerne udpeges til at være "kluddermor" og skal vende sig om. Resten af børnene skal stille sig op i en rundkreds og holde hinanden i hænderne, rundkredsen skal herefter kludre sig sammen. Dette gøres så mange gange som muligt, uden at børnene slipper hinanden. Når der er enighed om at der er kludret nok, kalder man på kluddermor, dette gøres ved at alle råber "kluddermor". Kluddermor skal nu kludre rundkredsen ud, uden at børnene slipper hinanden. Når rundkredsen er kludret ud, kan en ny leg starte med en ny kluddermor.
Målet
  • Vores overordnede mål er at opnå inklusion mellem børnene, så børnene kender nogle ansigter når de starter i skole, og det kan så skabe noget tryghed for dem. 
Vores overordnede mål er inklusion, men målet/undermål for vores legen er at børnene lære at sammenarbejde indbyrdes.

 

Tiltag
  • For at komme igang, deler vi børnene i to grupper og sætter legen i gang. For at sikre os at legen bliver udført, guider vi børnene og hjælper hvis der er behov for det. 
  • Legen kan rumme mange børn på en gang. 
  • Vi vil også tage højde for hvis der er nogle børn som har svært ved at blive en del af legen. Her er det vores opgave at sørge for at de får en sjov og tryg oplevelse på deres egen forudsætninger. 

Tegn
  • Vi vil gerne se at børnene er begejstret for legen og gerne vil holde hinanden i hånden, samtidig med, at de viser glæde undervejs i legen.
  • En forandring vi gerne vil se er at børnene har oplevet inklusion og et samspil mellem hinanden. 

Evaluering

  • En løbende evaluering  kan under forløbet evt. være efter hvert hold når legen er slut. Hvad gik godt/skidt?
  • Opnåede vi det vi forventede ud fra tegnene, så som begejstring for legen og glæde eller oplevede vi noget helt andet?
  • Vil vi lave den samme aktivitet til en anden gang? Er der evt. nogle ting vi vil ændre på?
  • Er der opstået en begyndende relation mellem børnene? 
  •  Har vi nået vores mål? 

 
Eventuelle Problemer
  • Børn med særlige behov, som kan have sværere ved at tage imod de beskeder vi giver. 
  • Da vi ikke har en relation til børnene,kan det have konsekvenser for hvordan legen udarter sig. 





Vi håber at vores blogindlæg har givet indsigt i hvordan man kan bruge smttemodellen, og at de har givet jer lysten og inspiration til selv at gå igang med leg. 

See y´all soon :D


  

  

4 kommentarer:

  1. Under målgruppen kunne I med fordel have tilføjet det I på forhånd ved om målgruppens motoriske niveau. Ved at vise at I ved, hvad børn i den alder forventes at kunne, så kan I bedre lave en faglig vurdering af, om aktiviteten passer til målgruppen. (det er dog naturligvis ikke en selvfølge at børnene faktisk ”kan” det som I man kan læse sig til – men det er et godt udgangspunkt!)

    SvarSlet
  2. Under sammehæng kunne I have supplere med en refleksion over HVORFOR jeres aktivitet er oplagt at bruge, når I gerne vil bidrage til inklusion. Her mener jeg nemlig at netop JERES aktivitet har mange kvaliteter!

    SvarSlet
  3. Under tegn: Målet var inklusion og samarbejde – dette afspejler jeres tegn rigtig fint! Super godt at der er en sammenhæng – det er nemlig ofte svært.
    (det andet tegn kunne dog godt have været ENDNU mere specifikt… hvordan kan man må se om børnene føler sig inkluderet?)

    SvarSlet
  4. Under evauering; Jeg savner jeres konkrete evaluering…
    Min oplevelse på dagen var, at I var rigtig gode til at fange børnenes opmærksomhed og at I var engagerede og nærværende. I fik mange nyttige erfaringer efterhånden som dagen skred frem, og I kunne løbende justere og forfine.

    SvarSlet